“IX–XII asrlarda sharq uyg‘onish davri”
Qashqadaryo viloyati IIBda “IX–XII asrlarda
sharq uyg‘onish davri” mavzusida “Ma’naviyat va ma’rifat darsi” bo‘lib o‘tdi.
Unda viloyat IIB rahbariyati, tarkibiy bo‘limlari va sohaviy xizmatlar
xodimlari, Qarshi muhandislik iqtisodiyot instituti o‘qituvchisi ishtirok etdi. Uni viloyat IIB
MMI va KBTX boshlig‘i o‘rinbosari, podpolkovnik Sh.Muslimov ochdi.
Mavzu yuzasidan Qarshi muhandislik iqtisodiyot
instituti Tarix kafedrasi dotsenti
Qahramon Maxmanazarov o‘qituvchisi so‘zga chiqib, milodiy 809–813-yillarda
Xuroson, Movarounnahr va Xorazmda siyosiy faoliyatini amalga oshirgan al-Ma’mun
buyuk bir ishga qo‘l urdi. YA’ni, uyg‘onish davrini boshlab beruvchi
«Baytul-hikma» («Donishmandlar uyi»), hozirgi tilda aytganda, Fanlar
akademiyasi faoliyatiga asos soldi. Uning ilmiy faoliyatini boshqarishga
xorazmlik qomusiy alloma Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy va buyuk olim Ahmad
al-Farg‘oniy tayinlanganini aytib o‘tdi.
Xorazmiy (783–850) qadimdan fan va madaniyat
o‘chog‘i bo‘lgan Xorazm vohasida dunyoga kelib, yoshligidan turli ilmlarga
butun borlig‘i bilan qiziqqan, ayniqsa, tabiiy fanlarni qunt bilan egallash
uning asosiy mashg‘ulotiga aylangan edi. Dastlabki saboqni zamonining eng
mashhur ustozlaridan olib, so‘ngra Marv shahridagi madrasada davom ettiradi.
Natijada «Al-jabr val-muqobala», «Hisob
al-hind», «Kitob at-tarix», «Kitob surat al-arz», «Kitob al-amal bil
usturlabat» kabi yetuk asarlar dunyo yuzini ko‘rdi.
Bunday farzandni kamolga yetkazgan uning ona
Vatani O‘zbekiston ham jahon miqyosida doimo tilga olinishga loyiqdir.
Ilk uyg‘onish davrining buyuk allomalaridan
yana biri Abul Abbos ibn Muhammad ibn Nosir al-Farg‘oniy (797–865) ham fan,
madaniyat ravnaqiga jahoniy hissa qo‘shgan buyuk olimlar sirasidan hisoblanadi.
Ahmad Farg‘oniyning astronomiyaga bag‘ishlangan «Kitob fi usul ilm an-nujum»,
«Falakiyot risolasi», «Al-Majitiy», «Farg‘oniy jadvallari», «Usturlob bilan
amal qilish haqida», «Oy, yerning ustida va ostida bo‘lganida vaqtni aniqlash
risolasi», «Yetti iqlim hisobi», «Usturlob yasash haqida kitob» asarlari
mashhur bo‘lib, jahonning eng yirik ilmiy-madaniy markazlarida saqlanadi.
Asarlari ko‘plab tillarga tarjima qilingan Ahmad Farg‘oniyni yevropaliklar faxr
bilan «Al-Fraganus» deb ataganlar.
Uyg‘onish davrining yirik vakili, jahon fan va
madaniyati tarixida chuqur iz qoldirgan ulug‘ alloma Abu Nasr Muhammad
al-Forobiy (873–951) O‘tror yaqinidagi Vasij shaharchasida dunyoga kelib,
Damashqda vafot etgan.
Forobiy 160 dan ortiq asarlar yozdi. Riyoziyot,
falakiyot, tabobat, musiqa, falsafa, tilshunoslik va adabiyot, siyosatshunoslik
sohasiga doir kitoblari dunyoga mashhur bo‘lib, jahondagi turli xalqlar
tillariga tarjima qilindi. U yozgan Aristotelning «Metafizika asariga sharh»,
«Tirik mavjudot a’zolari haqida», «Musiqa kitobi», «Baxt-saodatga erishuv haqida»,
«Siyosat al-madaniyat», «Fozil odamlar shahri», «Masalalar mohiyati», «Tafakkur
yurgizish mazmuni haqida kitob», «Falsafaning mohiyati haqida» va boshqa shu
kabi ko‘plab asarlari jahonda shuhrat qozondi.
Jahon ilm fani ravnaqida yana bir vatandoshimiz
Abu Rayhon Beruniy o‘ziga xos o‘rin egalladi. U 973-yili Xorazmda dunyoga
keldi. Unda ilmga bo‘lgan favqulodda qiziqish ona Vatanida shakllandi.
Taniqli olim Ibn Iroq Abu Rayhon Beruniyning
katta ilm maydoniga ko‘tarilishida ustozlik qiladi. Taqdir taqozosini qarangki,
agar IX asr boshida ilk uyg‘onish davri olimlarini homiylikka olgan Xalifa
Ma’mun Bag‘dodda «Donishmandlar uyi» akademiyasi boshqaruvini al-Xorazmiy va
Ahmad Farg‘oniylarga ishonib topshirgan bo‘lsa, endi XI asr boshida Xorazm
poytaxti Ko‘hna Urganchdagi ilm-fan homiysi, xorazmshoh Ma’mun tashabbusi bilan
uni boshqarish, nomi Movarounnahr va Xurosonga tanilayotgan Abu Rayhon
Beruniyga ishonib topshiriladi. 1017-yilga qadar faoliyat yuritgan Xorazm
Ma’mun akademiyasida mashhur olimlarning fandagi kashfiyotlari va ilmiy qimmati
dunyo turguncha o‘z ahamiyatini yo‘qotmaydigan asarlar yaratiladi. Bunda
Beruniyning ilm-fan sohasidagi fidoyiligi, shuningdek, atrofiga to‘plangan
olimlarga ibrat bo‘lishi muhim ahamiyatga ega bo‘ldi.
Beruniyning 200 ga yaqin asarlari orasida
alohida mashhur bo‘lgan «Hindiston» asari G‘aznadagi ilmiy faoliyati hosilasi
sifatida 1030-yilda yozib tugallangan. Mahmud G‘aznaviy 1025-yildagi
yurishlaridan birida Beruniyni ham o‘zi bilan Hindistonga olib ketadi. Ana shu
jarayonda ushbu nomda yaratiladigan asariga noyob manbalarni to‘playdi.
Natijada jahonga mashhur «Hindiston» asari vujudga keladi.
Ilm-fanning eng yuksak cho‘qqilarini zabt etgan
buyuk alloma 1048-yili abadiyat dunyosiga doxil bo‘ldi.
IX–XII asrlardagi uyg‘onish davrining yana bir
buyuk allomasi Abu Ali ibn Sino 980-yili Buxoroning Afshona qishlog‘ida
tavallud topdi. U dunyoga kelgan Buxoro Sharqning madaniy markazlaridan biri
edi. Ibn Sinoning ilk ustozi otasi bo‘lgan. Hind hisobi, falsafadan o‘g‘liga
saboq bera boshlaydi. Ayni vaqtda u tabobat va mantiq ilmini favqulodda kuch va
intilish bilan o‘rganishga ahd qiladi.
Buxorodagi notinch vaziyatdan xabar topgan Abu
Rayhon Beruniy Ibn Sinoni o‘zi boshqarayotgan Ma’mun akademiyasiga taklif
qildi. 1001-yilda Beruniy taklifini bajonidil qabul qilgan Ibn Sino
Xorazmshohlar poytaxti Ko‘hna Urganchga kelib, o‘z davrining mashhur faylasuf
olimi Abusahl Masihiy, tabib Abul Xayr Hammor, as-Saolibiy, matematik va
astronom Ibn Iroq va boshqalar bilan yaqindan tanishib, butun borlig‘i bilan
ilmiy faoliyatga kirishadi. Beruniy va Xorazmshoh Ma’mun Ibn Sino uchun alohida
qulay shart-sharoitlar yaratib beradi.
1017-yilda Xorazmni Mahmud G‘aznaviy egallab
olar ekan, bunday hukmdorga bo‘ysunishni istamagan Ibn Sino ancha payt Eron
hududining turli shaharlariga ko‘chib, oxir-oqibat Hamadonda qo‘nim topdi.
Darbadarlik azoblarini boshidan kechirdi, fisq-u fasod, tuhmatlar oqibatida
zindonga tashlandi. Ana shunday azoblar va tuhmatlarni boshidan kechirgan Ibn
Sino 57 yoshida 1037-yil bu dunyoni tark etdi. Ammo shu yoshida ham jahoniy
e’tirofga ega allomayi zamon G‘arbda faxr bilan «Avitsenna», Sharqda esa
«Shayxur rais» nomi bilan ulug‘lanadi.